Школа за Собствен

Регионално отделение в България

Бизнес

"В каквото ти вярваш, ще го постигнеш".

Норман Пил "

27 Ноември, 2002

за контакти: abashev@bitex.com

Каталог

  Главна страница

  Нова работа

  WEB-дизайн

  Внимание Измама!

  Универсален магазин

  Полезни закони

  Данъци

  Полезни сайтове 

  Книжарница

  ДЗИ

  Guest book

 

 

ШСБ

ШСБ

FAQ

Книгата "Бизнес

Пособие за Гении"

Статии

Опознавателен курс на ШСБ

Подготовителен курс на ШСБ

Условия за обучение в ШСБ

Архиви на абонаментни писма

Плащане за обучение в ШСБ

Каним инвестори

Делово партньорство

Работа

Идеи за собствен бизнес

Развърти свой сайт!

Съветваме ви да прочетете

История на моят бизнес

Безплатна реклама

Представители на ШСБ

Пишите

 

Стоки/източници/материали на едро.

Ще купя, Ще продавам

 

 

 

 

 

 

 

 

Идея №1

Вендинг-бизнесът

По материал от Вестник Капитал №23, 2001 г.

 

Финансовата стабилност постла пътя на автоматите за кафе

Вендинг-бизнесът се разраства под критичния поглед на собствениците на кафенета

Боряна ГЕНЧЕВА

"Автоматите за продажба на напитки са белег на стабилна икономика", казва Петър Петров, директор на фирма "Загато", един от големите вносители на така наречените вендинг-машини. Явлението навлезе на българския пазар преди около две години - след деноминацията, която върна значимостта на стотинките, и покрай финансовата стабилизация. Твърди се, че идеята за вноса идва от ръководството на "Метро кеш енд кери". Германската компания търсела фирма, която да й предложи машини за персонала. В момента по оценки на вносители

В страната има около 2500 нови машини

поставени в офиси, учреждения, предприятия, училища, университети, болници, магазини, на улицата. Автоматите втора употреба се определят на 700-800 приблизително, съсредоточени във Варна и Стара Загора. С други думи, бурно се оформя нов бизнес в нова пазарна ниша. Играчите са две основни групи - доставчици (на машините, монетните апарати и консумативите - от чаши до шоколад) и фирми оператори. Статутът на вносител и оператор засега често се преплита. Във вендинг-средите една от дискутираните теми е доколко това е редно.
Общо е мнението, че за момента не е оформен типичен собственик на вендинг-автомат. Сред операторите има всякакви хора - започващи бизнес, търсещи нов бизнес, лекари, учители, актьори и дори компаньонки. Най-атрактивното присъствие е на волейболиста Любо Ганев. Най-големият оператор има около 260 машини. По оценка на вносители няма друг с над 100 вендинг-автомата, но има група с между 40 и 60 машини. Има и еднолични търговци с по един. "Свързващо между тези хора е, че са предприемчиви", казва Левент Чакър, управител на "Оварас вендинг". Оператори твърдят, че за да се започне бизнесът, са нужни не само пари, необходими са
и познанства, за да се влезе в големите фирми, в учрежденията и особено в бюджетните организации.
Вендинг-машините видимо са печеливши, ако се съди по високия интерес към тях. Печалбата от машина зависи от оборота на мястото, където е поставена, от качеството и цената на използваните консумативи. По неофициални данни една машина от пет-шест хиляди лева се изплаща за около година и половина. На месец се печелят средно по 300-500 лева. Кафето от автомат струва между 20 и 30 стотинки.
Машините се разработват по-лесно от кафене, за около седмица се разбира дали мястото си заслужава. Няма големи разходи за поддръжка на персонал. Плаща се наем за мястото, на което е поставена машината. При засилената конкуренция между операторите напоследък в големите фирми и учрежденията дори организирали конкурси за местата.
В пресата излязоха съобщения, че срещу вендинг-машините има необявена война от собствениците на малки кафенета в отделни градове на страната. Машините се блокират с метал, прекъсват захранването им. (Въпреки че по информация от вносители вандализмът срещу машините като цяло е малък.) В пловдивската данъчна дирекция има подадени жалби от граждани за неплащане на данъци, зад които се предполага, че стоят собственици на кафенета.

Как се плащат данъците

В разрез с прословутата наредба №4 на финансовото министерство, която изисква продажбите да се отчитат на касови апарати, вендинг-машините нямат такива. В становища от данъчната администрация препоръчват данните от брояча на автомата да се отчитат на касов апарат в офиса на фирмата на определен период и да се издава съответният документ. В отговор на съмненията за данъците във вендинг-бизнеса твърдят, че процентът на отчетените продажби спрямо реалните при операторите на автоматите едва ли е по-малък, отколкото в кафенетата. Висш служител от Главна данъчна дирекция каза пред "Капитал", че може би в бъдеще ще задължат вносителите да поставят фискален принтер на машината и да дават касови бележки. Засега се въздържали, защото повечето машини са в гаранционен срок и всяка корекция по тях ще направи невъзможно ползването на гаранцията. Повечето оператори са на патент и плащат колкото за търговски обект на дребно от 1 до 10 кв. м. В различните общини сумата е от 100 до 300 лева за годината.
Апологетите на вендинг-бизнеса изтъкват като основен аргумент в полза на автоматите, че осигуряват кафе и напитки с високо качество 24 часа в денонощието. Автоматичното приготвяне предполага по-добра хигиена. Бизнесът е нов за страната, техниката също е нова и средностатистически е
по-съвременна, отколкото в европейските страни. Донякъде е мит, че машината не допуска шикалкавене с грамажа на кафето. Но е безспорно, че машината не може да пусне кафе от втора цедка за разлика от продавачката в кафене. Освен това в сегашния начален етап на привличане на клиенти и операторите се стараят много.

Прогнозите

"След време - четири или пет години, ще дойде някой с пари и ще изкупи всичко. Рано или късно идва големият", казва Гаврил Бончев, който е оператор на машини. Така са се развили нещата в европейския вендинг-бизнес. В България обаче това бъдеще едва ли ще е толкова близо най-малкото защото ниската цена на кафето убива интереса към автоматите за топли напитки - сегашния хит на пазара. Световна практика е да се започне с автоматите за кафе и когато пазарът се насити с тях, да се появят останалите - за безалкохолни, (така наречените can&bottle), за сандвичи, за цигари в изброения ред.

Всички вендинг-апарати за топли напитки на пазара са италиански, което е естествено, тъй като в България доминира италианският вкус кафе. Основните фирми имат поне по три вида машини - малки, средни и големи, според потребностите на съответния обект. Малките работят със 100-300 чаши, средните с 500-700, а големите с по 700. Броят на напитките, които правят, варира от 9 до 35. Обикновено най-купуваните машини са от средния клас. Вносителите ги препоръчват на всички, които не знаят на какъв оборот могат да разчитат. Цените варират от 4000 до 6000 лева, като при по-голяма поръчка продавачите правят отстъпка. С около 1000 лева по-скъпо струват апаратите, които връщат ресто. Според фирмени проучвания машините, връщащи ресто, имат с 30-40% по-голям оборот от невръщащите при равни други условия. "Загато" и "Оварас" предлагат и продажби на лизинг.
Инстантното кафе срещу смляното

Във вендинг-бизнеса се очертава тиха битка между разтворимото кафе и кафето на зърна.
Най-големият вносител в момента - "Оварас вендинг", работи съвместно с "Нестле", чиято търговска марка е нескафе. По силата на споразумение с "Нестле Швейцария" "Оварас вендинг" продават брендирани машини с марките "Нескафе" и "Нескуик", както и вендинг-продуктите на "Нестле". Цените са атрактивни, доколкото кафе-автоматите са субсидирани от "Нестле", а и инстантната версия като правило е по-евтина. Срещу екстрите операторите поемат ангажимента да зареждат само с продукти на "Нестле", като им се предлага особен вид разтворимо еспресо. От "Оварас" твърдят, че деветдесет процента от продажбите им в момента са на апарати Bianchi и Vendо, от версията за инстантно кафе.
Другият голям вносител - "Загато", пази неутралитет. "Ние не сме обвързани с производител на кафе. Всички кафета - от "Нова Бразилия" до "Лаваца", са наши приятели, казват от фирмата. Те са официален представител на компанията Nec
ta, към която е "Зануси вендинг" и внасят автоматите с търговското име Zanussi и Wittenberg.
Вендинг-апарати "Зануси", но с логото на кафето на зърна "Лазарин", внасят и фирма "Симек". От години насам "Симек" са вносител за страната на "Лазарин". Сега твърдят, че са купили машините директно от производителя им - италианската фирма "Серида". Между "Загато" и "Симек" наскоро е имало спор за представителството на "Зануси". В момента от "Симек" уверяват, че внасят брендираните машини за собствена консумация и не продават.
Като трета марка по продажби се очертават машините Saeco, а като четвърта машините с търговското име Incontro на производителя Alice Club. Почти всички марки имат по няколко вносители.

Ако Вие сте  интересувате от този бизнес, можете да се обадите на  фирма "ANCO Vending" на тел.: 02/9656465,  9656556, дилъри: 02/9559055. Фирма предлага широка гама модели на изплащане с 10% първоначална вноска. Автомати за 24 вида топли напитки и други.

Други идеи: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,>>

На заглавна страница.


Click here to visit our sponsor


Реклами, спонсори и друга

полезна  информация

за бизнеса

Най-добър Интернет

books.bg

 

 

 

 abashev@bitex.com